CRNA GORA/ KO VODI 'MEDIJSKI RAT' PROTIV CRNE GORE? /PREDRAG TOMOVIĆ


11.10.2018
Agencija za elektronske medije Crne Gore (AEM) utvrđuje da li je u programima TV Prva i Pink iz Srbije, koje imaju nacionalnu pokrivenost u Crnoj Gori, u proteklom periodu bilo sadržaja koji su uvredljivi ili predstavljaju govor mržnje.

Ta informacija dolazi iz AEM-a dan nakon što je premijer Duško Marković tokom međunarodne konferencije o medijima koja je održana u Podgorici, prozvao pojedine medije iz regiona da vode medijski rat i šire propagandu protiv Crne Gore.

Marković je istakao da je u prošlosti Crna Gora imala vrlo liberalnu politiku prema medijima iz drugih država, i da je medijski prostor bio otvoren praktično bez ograničenja.

"Pokazalo se, međutim, da mnogi to drsko zloupotrebljavaju i da zapravo koriste takvu našu otvorenost za vođenje pravih medijskih ratova protiv Crne Gore, njene državne politike i njenih nacionalnih interesa. Zatrpavaju nas elementarno netačnim vijestima, smjenjujući ukrug nekoliko istih, nazovi analitičara, koji ne samo da otvoreno podmeću, nego i drsko vrijeđaju sve što slijedi i radi današnja Crna Gora. Jasno je da se tu ne radi ni o kakvim profesionalnim medijskim emisijama, već o platformama za propagandnu protiv Crne Gore, čiji sadržaji devastiraju društveno i kulturno biće Crne Gore. Tom zagađenju našeg medijskog prostora ćemo veoma brzo stati na kraj", naglasio je premijer Marković.

Budući da premijer nije naveo o kojim medijima i iz kojih država je riječ, pokušali smo da u vladinoj Službi za odnose sa javnošću dobijemo odgovor na to pitanje. Oni su nam u kratkom odgovoru saopštili da je "premijer Duško Marković rekao onoliko koliko je mislio da je dovoljno i neće tumačiti njegove riječi".

Odgovor ko su prozvani mediji iz regiona nijesmo dobili ni od generalnog direktora Direktorata za medije u Ministarstvu kulture Željka Rutovića, koji nije odgovarao na naše telefonske pozive, a nije odgovorio ni na dopis koji smo mu uputili na službenu e-mail adresu.

O kojim medijima je riječ moglo bi se naslutiti nakon istupa predstavnika glavnog regulatora kada su elektronski mediji u pitanju - Agencije za elektronske medije (AEM). Direktor Agencije Abaz Beli Džafić za Radio Slobodna Evropa kaže da su oni "pod lupu" stavili dvije televizije iz Srbije koje imaju nacionalnu pokrivenost u Crnoj Gori, a u čijim jutarnjim programima je emitovan sporni sadržaj. Kaže da će sačekati da se te dvije medijske kuće izjasne o tome pa će onda odlučivati o eventualnim kaznama:

"Govorim o jutarnjem program TV Prva i jutarnjem program TV Pink u kojima smo imali segmente poput izjava analitičara u čijem su fokusu bili neki momenti iz istorije Crne Gore sa istupima koji su imali elemente jako žestokih uvreda i nečega što se zove ivica govora mržnje. O svemu će prvo da se izjasne ti emiteri pa onda stručne službe pa tek onda će agencija saopštiti svoj stav o eventualnom kažnjavanju", navodi Džafić.

Iz Televizije Prva, čiji se program emituje u Crnoj Gori, saopštili su za Radio Slobodna Evropa, da će komentarisati izjavu premijera ukoliko precizira na koje je medije mislio kada je rekao da zloupotrebljavaju otvoreni medijski prostor. Takođe, glavna urednica Sonja Drobac je saopštila da Televizija Prva do sada nije dobila obavještenje o pokretanju bilo kakvog postupka Agencije za elektronske medije u odnosu na emitovani program.

Druga prozvana, TV Pink, iako od juče više ne emituje svoj program u Crnoj Gori kao TV Pink M koja je imala nacionalnu pokrivenost, takođe bi mogla biti predmet sankcija regulatora, pojašnjava Abaz Džafić koji podsjeća da TV Pink i dalje emituje svoj program u Crnoj Gori, ali sada samo preko kablovskih operatora.

"Kada govorimo o kablu, to je obilje slobodnih programa koji su pod nadzorom Agencije ali uz nešto što se zove slobodni segmenti njihovog izbora od strane kablovskih operatora. To, međutim, ne znači beskrajnu slobodu i to znači da u određenim momentima regulator može da ukaže na određene problematične sadržaje i da od kablovskih operatora traži njihovo skidanje sa programskih kataloga", kaže Džafić. Inače, TV Pink je nakon 16 godina emitovanja svog programa u Crnoj Gori, svoju crnogorsku filijalu Pink M nedavno prodala United Media Group, regionalnoj medijskoj grupaciji.

Dragoljub Vuković iz Media centra iznenađen je što je premijer Duško Marković prozvao neke medije iz regiona da vode medijski rat protiv Crne Gore, a da nije naveo o kojim je medijima riječ. Vuković je iznenađen i najavom AEM da bi protiv TV Prva TV i Pink mogle uslijediti sankcije nakon što su u svojim jutarnjim programima u nekoliko navrata emitovale uvredljive sadržaje u odnosu na Crnu Goru i njenu istoriju:

"Ovo je za mene iznenađenje da čujem da su te dvije televizije koje su bile manje ili više vrlo naklonjene vlastima u Crnoj Gori i koje su se ogriješile o neke druge ljude i entitete u Crnoj Gori, sada pod lupom. Vlast ih do sada nije osuđivala zbog toga. Nešto se očigledno desilo u ljubavnim odnosima tih medija i vlasti u Podgorici", zaključuje Vuković.

 

11.10.2018 · CRNA_GORA / EKONOMIJA / POLITIKA