NOVI RAZLOG ZA STRAHOVANJA ZA SLOBODU ŠTAMPE U MAĐARSKOJ


09.11.2018
 Bojazni od sve veće vladine kontrole u medijskom sektoru u Mađarskoj ponovo su pojačane nakon što je biznismen iz partije koja je koalicioni partner Fidesa premijera Viktora Orbana ušao u vlasništvo jednog nezavisnog medijskog portala. Od kako je 2010. došao na vlast, Orban je transformisao mađarsku medijsku scenu u organ vladine propagande dok su njegovi saveznici kupovali delove privatnog medijskog sektora.  

Prema saopštenju, medijska grupa Cemp-X, koja prodaje reklamni prostor za nezavisni novinski portal Indeks.hu (Index.hu), prodata je kupcima među kojima je političar vladajuće partije.

 

Vlasnik 50% kompanije sada je Jožef Oltjan (Jozsef Oltyan), biznismen i član Demohrišćanske stranke, koalicionog partnera Orbanovog Fidesa.

 

Mađarski mediji pišu da je Oltjan na internet redovno postavljao komentare u kojima kritikuje opozicione partije i nezavisne medije, uključujući Indeks.

 

Prema analitičarki tink-tenka Mertek medija monitor Agneš Urban, novi vlasnik Indeksove prodajne kuće sada kontroliše tokove prihoda od oglašavanja na sajtu i potencijalno uređivačku politiku.

 

"U osnovi, Indeks je sada veoma ranjiv, od njegove nezavisnosti verovatno više nema ništa", rekla je Urban za agenciju AFP.

 

Više novinara Indeksa objavilo je zajedničko saopštenje u kome se zalaže za uređivačku slobodu sajta.

 

"Samo želimo da nastavimo da radimo ono što radimo a to je pravljenje vesti... nezavisno od desnice ili levice", navodi se u saopštenju Indeksovih novinara.

 

Novi vlasnici sajta Cemp-X onlajn u svom saopštenju tvrde da kupoprodaja ne znači mešanje u uređivačku politku.

 

To je garantovano vlasničkim udelom izdavača, navodi se u saopštenju šefa entiteta koji upravlja sajtom vesti, preneo je AFP.

 

Međutim, poslednjih godina mediji poput Indeksa koji pokrivaju političke skandale bili su ili izbačeni iz posla ili preuzeti od strane vladinih saveznika i brzo prilagođeni na pro-Orban uređivačku politiku istovremeno dobijajući unosne prilive od državnog oglašavanja.

 

Jednostranost medijske scene i "ograničen" pristup informacijama u Mađarskoj uočili su i posmatrači izbora iz Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS) koji su ocenili da je to stvorilo "povoljnu klimu" koja je pomogla Orbanu da u aprilu osvoji treći uzastopni mandat.

 

Posle izbora je nekoliko medija koji su bili kritičari vlade bankrotiralo ili promenilo vlasnika i ubrzo posle toga i uređivačku politiku.

 

Ista sudbina verovatno čeka i Indeks koji bi, predviđa Urban, postao "finansijski neodrživ" kao nezavini medij.

 

Izvor: EURACTIV.com

 

09.11.2018 · MAĐARSKA