IZVEŠTAVANJE O SLUČAJU SAJER OGOLILO ORBANOVU KONTROLU MEDIJA


04.12.2020
Mađarski mediji uglavnom su dali nepotpunu i drugačiju verziju učešća evroposlanika Jožefa Sajera na gej seks zabavi koje je razotkrilo licemerje vladajuće partije Fides, borca za tradicionalne porodične vrednosti i zauzdavanje prava LGBTI osoba.

Iz "minimalističkog" izveštavanja provladinih i državnih medija moglo se saznati samo da se Sajer, ključni saveznik premijera Viktora Orbana, izvinio porodici i glasačima što je prekršio mere protiv širenja kovida-19 učestvujući na jednoj kućnoj zabavi u Briselu, bez ikakvog konteksta i detalja.

Afera Sajer ogolila je do koje je mere mađarska vlada u stanju da kontroliše politički narativ u zemlji u kojoj se već deset godina napaduju nezavisni mediji.

Kada se pojavila vest o Sajeru, 1. decembra, na sajtu mađarskog javnog servisa glavna vest je bila ona o Orbanovom rejtingu sa naslovom "Nikada pre Mađari nisu bili tako zadovoljni premijerom".

Javni servis je 1. decembra uveče kratko izvestio o Sajerovom saopštenju ističući njegovo izvinjenje.

Novinska agencija MTI dala je samo kratak izveštaj, bez konteksta, o Sajerovom saopštenju gde on priznaje da je učestvovao na kućnoj zabavi ali demantuje da je koristio drogu i da je pilula ekstazija koju je policija našla u njegovoj torbi njegova.

Zatim su 2. decembra novinari sajta Telex.hu bili onemogućeni da postavljaju pitanja o slučaju Sajer ministrima koji su dolazili na sednicu vlade a zgradu u kojoj se održavao sastanak u Budimpešti okružila je policija.

Telex.hu su pre par meseci pokrenule desetine novinara otpuštene sa najvećeg portala Index.hu nakon što je u njemu povećana vladina kontrola.

Provladini sajtovi takođe su prenosili Sajerovu izjavu, ponovo bez konteksta, i brzo su "zavrteli novu priču" oko trenutka kada se sve dešava - dok traje evropska debata o vladavini prava, nagoveštaući da su strane obaveštajne službe pokušale da optuže političara Fidesa.  

Samo jedan provladin sajt - Pešti Šracok (Pesti Sracok), upozorio je u uvodniku na naslovnoj strani kako bi slučaj Sajer mogao da znači probleme za "nacionalnu stranu" na izborima 2022.

Jedinstveno loše

Gabor Poljak (Polyák) iz medijskog tink tenka Mertek medija monitor rekao je za EUobzerver da su provladini mediji slučaj tretirali pažljivo, stavljajući u prvi plan teorije o umešanosti obaveštajnih službi i potpuno izostavljajući da je Sajer učestvovao na gej seks partiju.

Fides je, navodi briselski portal, u poslednjih deset godina izgradio medijsku imperiju najpre preuzimanjem kontrole u javnim medijima i njihovim pretvaranjem u glasnogovornike vlade. Zatim su biznismeni bliski vladi postepeno zadobijali kontrolu nad privatnim medijima.

Pozivajući se na ranije istraživanje Merteka, čije je sedište u Budimpešti, Poljak je rekao da samo trećina ispitanika kaže da prati sve vrste medija dok 80% od preostale dve trećine dominantno prati medije koje drže saveznici Fidesa.

U međuvremenu se većina nezavisnih medija bori da ih čuju u medijskom prostoru.

RTL Klub, najgledaniji komercijalni TV kanal u Mađarskoj, bio je jedini u stanju da stigne do većeg broja Fidesovih glasača, dodao je Poljak.

On kaže da je vlada Fidesa osvojila dominantan status trošeći velike sume novca poreskih obveznika na provladine i državne medije.

Mađarska je inače pala na 89. mesto u godišnjem Indeksu medijske slobode Reportera bez granica sa 23. u 2010. godini, kada je Orban došao na vlast.

U prošlogodišnjem izveštaju Reporteri bez granica su ukazali na "stepen kontrole medija (u Mađarskoj) bez presedana u jednoj članici EU".

EUobzerver podseća da je Evropska komisija 3. decembra objavila Akcioni plan za demokratiju delom i radi jačanja  medijske slobode i pluralizma u Evropi.

Poljak je reako da će jedina opipljiva pomoć mađarskim nezavisnim međima biti finansiranje EU.

"Mađarska je jedinstven slučaj, nigde mediji nisu u tako lošem stanju, čak ni u drugim zemljama sa populističkim tendencijama. Potreban je novac", rekao je on dodajući da razume zabrinutost EU zbog direktnog finansiranja u tako podeljenoj politici.

Izvor: EUObserver.com

 

04.12.2020 · EUObserver.com