SLOVAČKA NOVINARKA OTPUŠTENA ZBOG KRITIKE DEZINFORMACIJA O VAKCINI


29.07.2021
  Organizacija Reporteri bez granica oštro je osudila odluku slovačke javne televizije da otpusti novinarku zato što je kritikovala televizijski prilog u kojem je bez dokaza smrt jedne žene pripisana vakcini protiv korona virusa.

Slovačka javna televizija RTVS u martu 2021. godine je emitovala emisiju "Smrt posle vakcinacije i u Slovačkoj" u kojoj je smrt jedne 38-godišnje učiteljice bez ikakvih medicinskih dokaza dovedena u vezu sa činjenicom da je primila prvu dozu vakcine Astrazeneka.  

Autori emisije su, istina, u jednom trenutku napomenuli da veza između smrtnog ishoda i vakcine "nije mogla da bude potvrđena", ali je ceo izveštaj sa mnogih strana ocenjen kao "izrazito manipulativan", preneo je portal Euraktiv Slovačka.

Prema navodima RSF, obdukcija tela mlade žene pokazala je da vakcina nije bila uzrok smrti, ali je u izveštaju televizije naglasak stavljen isključivo na izjave i optužbe oca preminule učiteljice.

Pored toga, kako je saopštio RSF, glavni autor televizijskog priloga, koji je bio blizak prijatelj preminule žene, manipulisao je i snimkama izjava koje je ona davala pre smrti, čime je stvoren lažni utisak da je ona posle vakcinacije imala brojne nuspojave, iako je nabrajala simptome koje su imale druge osobe.

Sve te ozbiljne propuste potvrdila je i etička komisija RSVS, saopštila je organizacija RSF.

Uprkos očiglednim propustima, izveštaj su brže-bolje preuzeli i sajtovi poznati po širenju dezinformacija i lažnih vesti, što je u Slovačkoj podstaklo novi talas skepticizma prema vakcinaciji.

To je prvo naišlo na kritiku zdravstvenih vlasti i policije, a zatim je usledila interna kritika većeg broja zaposlenih na RTVS. Jedna od njih bila je i urednica Elena Senkova, koja je ubrzo dobila otkaz uz obrazloženje da se ponašala neprofesionalno.

Senkova je odlučila da medijsku kuću tuži zbog neopravdanog otpuštanja. Ona je za RSF rekla da su neki novinari i druge poznate ličnosti sa RTVS "kažnjeni na diskretniji način, tako što im je, na primer, bez verodostojnog objašnjenja  ograničeno pravo da uređuju svoje priloge.

Reporteri bez granica ocenili su da RTVS nije bila u stanju "da svoje novinarke i novinare žaštiti od privatnih ili političkih interesa, koji su u sukobu sa javno-pravnom misijom te televizije".

Šef odeljenja RSF za Evropsku uniju i Balkan, Pavol Salaj, izrazio je u ime te organizacije "podršku principjelnoj i nepravedno kažnjenoj novinarki Eleni Sekovoj, koja je delovala upravo u skladu sa idejom vodiljom RSF - da je  novinarstvo nabolja vakcina protiv dezinformacija".

"Pozivamo Savet RTVS, nadzorno telo te televizije, da preispita sankcije izrečene kritički nastrojenim novinarima. Postoji hitna potreba da se u RTVS ponovo uspostave uređivačka autonomija i interni puralizam", rekao je Salaj.

Portparol slovačke televizije nije želeo da komentariše otpuštanje novinarke Elene Senkove, nego je samo rekao da RTVS "vodi računa o poštovanju važećeg zakonodavstva o početku i raskidu radnog odnosa".

Izvor:  
Slovačka javna televizija RTVS u martu 2021. godine je emitovala emisiju "Smrt posle vakcinacije i u Slovačkoj" u kojoj je smrt jedne 38-godišnje učiteljice bez ikakvih medicinskih dokaza dovedena u vezu sa činjenicom da je primila prvu dozu vakcine Astrazeneka.  


Autori emisije su, istina, u jednom trenutku napomenuli da veza između smrtnog ishoda i vakcine "nije mogla da bude potvrđena", ali je ceo izveštaj sa mnogih strana ocenjen kao "izrazito manipulativan", preneo je portal Euraktiv Slovačka.

Prema navodima RSF, obdukcija tela mlade žene pokazala je da vakcina nije bila uzrok smrti, ali je u izveštaju televizije naglasak stavljen isključivo na izjave i optužbe oca preminule učiteljice.

Pored toga, kako je saopštio RSF, glavni autor televizijskog priloga, koji je bio blizak prijatelj preminule žene, manipulisao je i snimkama izjava koje je ona davala pre smrti, čime je stvoren lažni utisak da je ona posle vakcinacije imala brojne nuspojave, iako je nabrajala simptome koje su imale druge osobe.

Sve te ozbiljne propuste potvrdila je i etička komisija RSVS, saopštila je organizacija RSF.

Uprkos očiglednim propustima, izveštaj su brže-bolje preuzeli i sajtovi poznati po širenju dezinformacija i lažnih vesti, što je u Slovačkoj podstaklo novi talas skepticizma prema vakcinaciji.

To je prvo naišlo na kritiku zdravstvenih vlasti i policije, a zatim je usledila interna kritika većeg broja zaposlenih na RTVS. Jedna od njih bila je i urednica Elena Senkova, koja je ubrzo dobila otkaz uz obrazloženje da se ponašala neprofesionalno.

Senkova je odlučila da medijsku kuću tuži zbog neopravdanog otpuštanja. Ona je za RSF rekla da su neki novinari i druge poznate ličnosti sa RTVS "kažnjeni na diskretniji način, tako što im je, na primer, bez verodostojnog objašnjenja  ograničeno pravo da uređuju svoje priloge.

Reporteri bez granica ocenili su da RTVS nije bila u stanju "da svoje novinarke i novinare žaštiti od privatnih ili političkih interesa, koji su u sukobu sa javno-pravnom misijom te televizije".

Šef odeljenja RSF za Evropsku uniju i Balkan, Pavol Salaj, izrazio je u ime te organizacije "podršku principjelnoj i nepravedno kažnjenoj novinarki Eleni Sekovoj, koja je delovala upravo u skladu sa idejom vodiljom RSF - da je  novinarstvo nabolja vakcina protiv dezinformacija".

"Pozivamo Savet RTVS, nadzorno telo te televizije, da preispita sankcije izrečene kritički nastrojenim novinarima. Postoji hitna potreba da se u RTVS ponovo uspostave uređivačka autonomija i interni puralizam", rekao je Salaj.

Portparol slovačke televizije nije želeo da komentariše otpuštanje novinarke Elene Senkove, nego je samo rekao da RTVS "vodi računa o poštovanju važećeg zakonodavstva o početku i raskidu radnog odnosa".

Izvor: RACTIV.rs, EURACTIV.sk

 

 

29.07.2021 · EURACTIV.com